STUDENTS AS THE TARGET GROUP OF THE CITY’S MARKETING ACTIVITIES – THE EXAMPLE OF LUBLIN

Main Article Content

Agnieszka Wojewódzka-Wiewiórska
Paulina Szczurowska


Keywords : territorial marketing, educational sub-product, students, Lublin
Abstract

 Aim: The aim of the study was to determine the specificity of marketing activities of the city, which is an academic center, aimed at students. Methods: The study covered the city of Lublin. The literature on the sub­ject was analyzed, and the benefits for the development of cities resulting from the presence of students were indicated. Based on the analysis of the Lublin Development Strategy for 2013–2020 and its implementation, promotional activities in shaping the city’s academic character were presented. Using the results of the sur­vey, students’ opinions on the promotional activities are presented. Results: Students are an important target group for promotional activities in the city of Lublin. The authorities undertake several activities aimed at im­proving the quality of education, cooperation between universities, improving the quality of life of students, or creating the atmosphere of an academic city. Students perceive the city of Lublin as conducive to studying. Conclusions: In order to better use the development potential associated with the presence of students, the Lublin authorities should strengthen information activities aimed at retaining students after graduation.

Article Details

How to Cite
Wojewódzka-Wiewiórska, A., & Szczurowska, P. (2023). STUDENTS AS THE TARGET GROUP OF THE CITY’S MARKETING ACTIVITIES – THE EXAMPLE OF LUBLIN. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 22(3), 73–85. https://doi.org/10.22630/ASPE.2023.22.3.19
References

Adamczuk, J. (2015). Rola szkół wyższych w kreowaniu wiz¬erunku miast. Studium przypadku Jeleniej Góry i Wałbrzy¬cha (The role of universities in creating the image of cities. Case study of Jelenia Góra and Wałbrzych). Prace Nau¬kowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 391, 193–201. http://dx.doi.org/10.15611/PN.2015.391.20 (Crossref)

Analiza napływu studentów do Lublina (2021). P. Demczuk, E. Łazuka (eds.). UMCS, Lublin.

Analiza napływu studentów do Lublina (Analysis of the inflow of students to Lublin). Retrieved from https://stu-dent.lublin.eu/analiza-naplywu-studentow-do-lublina/ [accessed: 03.04.2023]

Bajerski, A. (2015). Student jako użytkownik miasta: bryty¬jskie doświadczenia studentyfikacji (A Student as a city user: British experience). Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna 31, 47–56. (Crossref)

Borodako, K. (2013). Turystyka biznesowa w Krakowie na tle wybranych miast polskich (Business tourism in Krakow versus other Polish cities). Prace Geograficzne, 134, Kraków, 69–81.

Brańka, S. (2013). Why do the university graduates settle down in the university town? Potential implications for city marketing – the case of Cracow. Polityki Europej¬skie, Finanse i Marketing, 10(59), 87–97.

Brańka, S. (2016). Zróżnicowanie aktywności promocyjnej dużych miast Polski i jego uwarunkowania (Diversity of promotional activity of large Polish cities and its determinants). Rozprawa doktorska. Uniwersytet Eko¬nomiczny w Krakowie. Kraków (maszynopis).

Burlita, A., Błoński, K. (2016). Akademicki charakter mi¬asta jako determinanta jakości życia – postawy i opinie mieszkańców wybranych miast (The academic character of the city as a determinant of the quality of life – atti¬tudes and opinions of residents of selected cities). Han¬del Wewnętrzny, 5, 27–36.

Check IT. Retrieved from http://www.checkit.lublin.eu/ [ac¬cessed: 03.04.2023]

Chrąchol-Barczyk, U. (2016). Budowanie relacji miasta ze studentami na przykładzie Szczecina (Building Rela-tionships with Students on the Example of the City of Szczecin). Marketing i Zarządzanie, 4 (45), 39–47. (Crossref)

Domański, T. (2011). Rola uniwersytetów w promocji pol¬skich miast i regionów – nowe wyzwania strategiczne (The role of universities in the promotion of Polish cities and regions – new strategic challenges). [in:] T. Do¬mański (ed.), Marketing akademicki w promocji miast i regionów, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 15–32. (Crossref)

Dyczkowska, J. (2010). Wpływ narzędzi marketingu teryto¬rialnego na wybrane jednostki terytorialne (The influence instruments of the territorial marketing on the select terri¬torial units). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińsk¬iego, Ekonomiczne Problemy Usług, 56, 317–325.

Gębarowski, M. (2012). Oferta miasta akademickiego a oczekiwania studentów (na przykładzie Rzeszowa oraz studentów Politechniki Rzeszowskiej) (The offer of an academic city and the expectations of students (on the example of Rzeszów and students of the Rzeszów University of Technology)). Problemy Zarządzania, Fi-nansów i Marketingu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 23, 161–172.

Gębarowski, M. (2013). Studenci – lokalni patrioci czy obywatele świata? Znaczenie poczucia przynależności studentów do miejsca studiowania w kontekście ksz¬tałtowania wizerunku ośrodka akademickiego (The students – local patriots or world citizens? The role of students’ sense of belonging to a place of their studying in the context of creating image of academic center). Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 30, 465–474.

Herbst, M. (2009). Tworzenie i absorpcja kapitału ludzkiego przez miasta akademickie w Polsce (Creation and ab¬sorption of human capital by academic cities in Poland). Studia Regionalne, 4(38), 21–38.

Holton M., Riley M. (2014). Talking on the move: place-based interviewing with undergraduate students. Area, 46(1), 59–65. (Crossref)

Jakóbczyk-Gryszkiewicz, J., Marcińczak, S., Wolaniuk, A. (2014). Gentrification processes in the city. [in:] T. Marszał (ed.), Society and Space in Contemporary Poland in Łódź University Geographical Research. Uni¬versity of Łódź, Lódź, 83–111.

Jakubowski, A. (2018). Lublin jako ośrodek nauki (Lublin as a center of science). [in:] W. Janicki (ed.), Lublin. Historia – społeczeństwo – gospodarka, Lublin: Wy¬dawnictwo UMCS, 95–107.

Kampanie reklamowe (Advertising campaigns). Retrieved from https://lublin.eu/lublin/marketing-miasta/kampa¬nie-reklamowe/ [accessed: 27.03.2023]

Kijanka, A. (2012). Rola marketingu uczelni wyższych w kreowaniu wizerunku miast i regionu (The role of university marketing in creating the image of cities and the region). Prace Instytutu Lotnictwa, 1(222), 383–389.

Kotus, J., Rzeszewski, M., Bajerski, A. (2015). Przyjezdni w strukturze miasta – miasto wobec przyjezdnych: stu-denci i turyści w mieście w kontekście koncepcji city users (Visitors in the city structure – the city towards visitors: students and tourists in the city in the context of the concept of city users). Publisher: Bogucki Wy¬dawnictwo Naukowe, Poznań.

Krzyżanowska, M. (2004). Znaczenie marketingu w działal¬ności edukacyjnej szkoły wyższej (The importance of marketing in the educational activities of higher educa¬tion institutions). Marketing i Rynek, 3, 9–14.

Lisiecki, P. (2006). Branding jako element marketingowego zarządzania szkołą wyższą na przykładzie uczelni pol¬skich i amerykańskich (Branding as an element of mar¬keting management of a university on the example of Polish and American universities). [In:] K. Nowaczyk, P. Lisiecki (eds.), Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań, 220–242.

Lublin Development Strategy for 2013–2020, Lublin 2013. Retrieved from https://lublin.eu/ [accessed: 06.03.2023].

Lublin is a student city! Retrieved from http://www.study. lublin.eu [accessed: 05.11.2020]

Marszałek, A. (2010). Uwarunkowania determinujące funkc¬jonowanie szkół wyższych w XXI wieku (Conditions de¬termining the functioning of universities in the 21st cen¬tury). Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1–2/35–36, 17–29.

Masik, G., Sagan, I., Scott, J.W. (2021). Smart City strate¬gies and new urban development policies in the Polish context. Cities, 108, 102970, https://doi.org/10.1016/j. cities.2020.102970 (Crossref)

Materials of the Lublin City Hall, Lublin 2019.

Murzyn-Kupisz, M., Szmytkowska, M. (2015). Studentifi¬cation in the post-socialist context: The case of Cracow and the Tri-City (Gdansk, Gdynia and Sopot). Geo¬grafie, 120, 2, 188–209. (Crossref)

Nowak, J., Wieteska, M. eds. (2019). Akademickość pol¬skich miast (Academic character of Polish cities). Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa.

Potencjał edukacyjny miasta (The educational potential of the city). Retrieved from https://lublin.eu/biznes-i-nauka/nau¬ka/potencjal-edukacyjny-miasta/ [accessed: 06.05.2023]

Projekt lubelska wyżyna (Lublin upland project). Retrieved from http://lwit.lublin.eu [accessed: 27.03.2023]

Raport monitoringowy z realizacji Strategii Rozwoju Lublina na lata 2013–2020 (Monitoring report on the implementation of the Lublin Development Strategy for 2013–2020), Lublin 2017, Retrieved from https://bip. lublin.eu/ [accessed: 04.04.2023].

Rewers, E. (2015). Co studentyfikacja ma wspólnego z gen¬tryfikacją? (What does studentification have to do with gentrification?). Rozwój Regionalny i Polityka Region¬alna, 31, 57–66. (Crossref)

Rokita-Poskart, D. (2015). Miejsce funkcji akademickiej w strategiach rozwoju lokalnego wybranych miast po-zametropolitalnych w Polsce (The place of the academic function in local development strategies of selected non-metropolitan cities in Poland). Studia Miejskie, 19, 159–169.

Rokita-Poskart, D. (2016). Działania władz miast akademic¬kich w zakresie absorpcji studentów w kontekście przemian demograficznych w Polsce (The possibility in absorption student of self-government of academic city in the context of demographic changes in Poland). Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 290, 117–126.

Rokita-Poskart, D. (2017). Migracje edukacyjne i ich demo¬graficzne. Konsekwencje dla ośrodka akademickiego (na przykładzie miasta Opola) (Educational migrations and their demographics. Consequences for the academ¬ic center (based on the example of the city of Opole)). Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 309, 85–94.

Romanowski, R. (2014). Znaczenie migracji w marketingu terytorialnym (The importance of migration in territorial marketing). [In:] R. Romanowski (ed.), Marketing teryto¬rialny. Migracje w ośrodkach akademickich, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 8–41.

Sage, J., Smith, D., Hubbard, P. (2012). The diverse geog¬raphies of studentification: Living alongside people not like us. Housing Studies, 27, 1057–1078. (Crossref)

Smith, D.P., Hubbard, P. (2014). The segregation of educat¬ed youth and dynamic geographies of studentification. Area, 46, 92–100. (Crossref)

Sobocińska, M. (2011). Rola szkół wyższych w rozwoju społeczno-gospodarczym oraz kształtowaniu wizerunku Wrocławia i Dolnego Śląska (The role of universities in the socio-economic development and shaping the image of Wrocław and Lower Silesia). [In:] T. Domański (ed.), Marketing akademicki. Rola uniwersytetów w promocji polskich miast i regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 33–47. (Crossref)

Stanowicka-Traczyk, A. (2008). Kształtowanie wizerunku miasta na przykładzie miast polskich (Shaping the city’s image on the example of Polish cities). Oficyna, Wy¬dawnicza Branta, Bydgoszcz – Olsztyn.

Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2020/2021, woj. Lubelskie (Higher education in the 2020/2021 academic year, province Lublin Voivodeship). (2022). GUS, Retrieved from https://lublin.stat.gov.pl/ [accessed: 04.04.2023].

Szmit, M. (2011). Rola uczelni wyższych w procesie ro¬zwoju regionalnego: studium przypadku (The role of universities in the process of regional development: a case study). [In:] M. Woźniak (ed.), Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Modernizacja dla spójności społeczno-ekonomicznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, 18, 228–235.

Szromnik, A. (2007). Marketing terytorialny. Miasto i re¬gion na rynku (Territorial marketing. City and region on the market). Wolters Kluwer, Kraków.

Van den Berg, L., Russo A. P. (2003). The Student City Strate¬gic Planning for Student Communities in EU Cities. 43rd European Congress of the Regional Science Association, Jyväskylä, Finland August 27–30.2003, Retrieved from-https://www.researchgate.net/publication/23730982_ The_Student_City_Strategic_Planning_for_Student_ Communities_in_EU_Cities [accessed: 07.06.2023].

Zasina, J., Mangione, E., Santangelo, M. (2021). Nuancing student geographies: studentscapes in post-industrial cities. Urban Geography, 44(1), 105–12. (Crossref)

Żukowska, S., Chmiel B. (2022). Strategie rozwoju a kon¬cepcja smart city na przykładzie wybranych miast województwa pomorskiego (Development strategies and the smart city concept on the example of selected cities in the Pomeranian Voivodeship). [In:] M. Pacuk, M. Połom (eds.), Warunki i czynniki rozwoju Pomorza – wybrane problemy Publisher: Wydawnictwo „Bernardi¬num”, Gdańsk–Pelplin, 60–77.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles